شهردار اسبق تبريز در گفتگوي تفصيلي با بيداري آذربايجان (بخش اول):

 

شهردار همچنان در حال سیاسی بازی با اعضای شورای شهر است. زمان پولپاشی شهرداری به سر آمده است. آقای نجفی اصلا اینکاره نبود ! همخوانی درآمدها و هزینه های دوران مدیریت آقای نجفی قابل بررسی است! بزرگترین خطای استراتژیک شورای چهارم ۲۱ نفر شدن آن بود!

  بیداری آذربایجان: علیرضا نوین متولد ۱۳۳۹ تبریز ، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و دارای مدرک دکترای مدیریت اجرایی، پنجاه و چهارمین شهردار تبریز طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بوده است. به مناسبت آغاز سومین سال از مدیریت ایرج شهین باهر بر شهرداری تبریز به سراغ این کارشناس مسائل شهری رقته و گفتگویی صمیمی با وی ترتیب داده ایم. در ادامه این گفتگو را می خوانید:

عملکرد شهرداری تبریز در حوزه های مختلف طی ۲ سال مدیریت آقای شهین باهر بر این مجموعه را چطور می بینید؟

شهردار بودن چند شاخصه مهم دارد که یکی دارا بودن علم مدیریت فنی شهر و دیگری اصطلاحا موجه بودن از نظر اجتماعیات است. آقای باهر علم تئوری مدیریت شهر را داراست به این معنی که شهرساز است و از نظر مدیریتی نیز کارهای عمرانی شخصی انجام داده و یک NGO به نام نظام مهندسی را مدیریت کرده است. به عنوان یک کارشناس ارزیابی من این است که آقای باهر در این موارد مشکلی ندارد اما بررسی عملکرد ایشان به عنوان عضو سابق شورا و شهردار فعلی طی ۲ سال گذشته، نشان می دهد در حوزه عمران و آبادانی شهر بسیاری پروژه ها نیمه تمام هستند و پروژه های جدید آغاز نشده اند. حتی انتظارات ساده شهروندان در مورد خدمات شهری هم به صورت کامل محقق نشده است.

مهم تر از همه آنها شهردار همچنان در حال سیاسی بازی با اعضای شورای شهر است. با اینکه اعضای شورا در اجرائیات نقش قانونی ندارند اما چند جناحی شدن شورا طی ۲ سال گذشته که عملکرد آنها نیز قابل قبول نیست! باعث شده تا توان شهردار تبریز نیز در پرداختن به مسائل شورا تلف شده و از وظایف اصلی خود باز بماند.

در حوزه مسائل فرهنگی انتقاداتی از طرف امام جمعه محترم تبریز به عملکرد شهرداری وارد است از جمله جمع آوری برخی تابلوها ، صندوق های صدقات و اخیرا نیز حذف عنوان شهید از تابلوی کوچه ها . همچنینن در این حوزه عملکرد فعلی سازمان فرهنگی ورزشی که مدیرعامل آن با تاخیر بسیار معرفی شد، قابل قیاس با عملکرد آن طی سالهای قبل نیست که احتمالا مربوط به کمبود اعتبارات در این حوزه است.
همچنین به اعتقاد بنده شهردار تبریز باید مراقب بزرگان و مفاخر شهر تبریز نیز در حوزه های مختلف باشد. برای مثال در زمان شهرداری بنده، مراسم «زنده نامان» را برای تجلیل از مفاخر و مشاهیر عرصه های مختلف برگزار می شد که هم اکنون جای چنین برنامه ای خالیست.

در مجموع که ۲ سال از شهرداری آقای باهر در شهرداری تبریز می گذرد، کار عمرانی و خدماتی بسیاری می طلبد هم برای شروع به صورت مشارکتی مانند پروژه های لاله پارک، ساختمان تجارت جهانی، شهرک مبل و … و هم تکمیل پروژه های نیمه کاره.

آقای باهر به عنوان یک فرد تبریزی به این شهر تعصب دارد و من آن را احساس کرده ام و به عنوان یک فرد متخصص و با معلومات که به هر دلیلی نتوانسته از تخصص خود استفاده کند انتظار داریم بتواند تخصص خود را به کار بگیرد، تکلیف پروژه های قبلی مانند میدان آذربایجان را مشخص کند و پروژه هایی که مقابل دید عموم شهروندان است از جمله خدماتی مثل آسفالت نیز تسریع شود.
لذا خط کشی ها و جناح بازی های داخل شورا مانند آنچه طی ۲ سال گذشته دیده ایم صحیح نیست و امیدواریم تغییر هیئت رئیسه شورا و نیز دور شدن شورا از فضای سیاسی موجب فضای مناسب برای مدیریت شهری شده و شاهد کارهای خوبی باشیم.

اینکه شهرداری در دوره جدید بدهی شهرداران قبلی را صاف کرده و نتوانسته است کار عمرانی انجام دهد، چقدر قابل قبول است؟

طبق پیگیری های بنده بدهی ها مربوط به دوران شهرداری آقای نجفی بوده است اما وقتی کسی مسئولیتی را قبول می کند ، دیون مروبطه را نیز قبول کرده و مسئولیت آنها را نیز می پذیرد. همچنین در بودجه بندی سالانه توسط شورا نیز، بودجه مشخصی برای پرداخت انواع دیون از جمله به بانکها و پیمانکاران در نظر گرفته می شود که در هر صورت در کاهش بودجه عمرانی شهر موثر است.
در دوران شهرداری بنده ، بودجه عمرانی با نسبت ۶۰ به ۴۰ و حتی در برخی سالها ۷۰ به ۳۰ بر بودجه جاری غلبه داشت اما متاسفانه بعد از دوران مدیریت بنده ، ورود بی رویه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ نفر به بدنه شهرداری تبریز، باعث شد تا به گفته خود آقای باهر ماهانه مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تنها برای حقوق کارکنان پرداخت شود که این مبلغ علاوه بر هزینه های جاری نگهداری شهر است ! که شدیدا باعث کاهش بودجه عمرانی در برابر بودجه جاری شده است.
در این برهه شهروندان تبریز بدهکار هستند و آقای نجفی باعث این بدهکاریهاست. به طوری که درآمدهای پایدار شهر مانند سهم شهرداری از لاله پارک، مرکز تجارت جهانی، میلاد نور، شهرک مبل و شهرک خودرو واگذار شده است. همچنین وام های اخذ شده باعث بدهکاری شهروندان تبریزی شده است که آقای باهر به عنوان عضو شورا در دوره قبل، از این مسائل کاملا مطلع بوده و نیز موقع قبول مسئولیت شهرداری باید این مسائل را در نظر می گرفت.
همچنین به علت اختلاف بین اعضای شورا و تنش آنها با شهردار تبریز ، اعتمادها به سیستم شهری از بین رفته و هیچ سرمایه گذاری پا پیش نمی گذارد تا کمک حال شهرداری در این اوضاع باشد. البته حساب ویژه ای هم بر روی فروش زمینهای شهرک خاوران باز شده بود که رکود حاکم بر ساخت و ساز باعث شد تا این پیش بینی ها به واقعیت بدل نشوند.

با این اوضاع چه باید کرد ؟

در این برهه، شورا و شهرداری باید متحد شوند و تمام منابع را روی میز آورده و از دارائی های ثابت، بدهی بانکها را پرداخت کنند. همچنین بودجه باید به صورت معقول و واقعی تدوین شود و استاندار محترم نیز باید با فشار به دولت ، برای پروژه های بزرگ شهری مانند مترو بودجه ملی جذب کند و همچنین ارزش افزوده به موقع به شهرداری پرداخت شود.
به نظرم کارکنان مازاد شهرداری باید به صورت مامور به نهادهای دیگر فرستاده شوند تا حقوق آنها توسط ادارات دیگر پرداخت شود و شورای شهر نیز در مقابل برنامه های مازاد شهرداری مانند اعطای هبه مقاومت کند.
لذا در کل زمان پولپاشی شهرداری به سر آمده و مجموعه شهرداری باید اوضاع داخلی خود را سامان داده و به کارهای عمرانی بپردازد تا این دیون به پایان برسد.

آیا درآمدهای دوران شهرداری آقای نجفی با کارهای عمرانی صورت گرفته در آن دوره همخوانی دارد؟

انتخاب آقای نجفی برای شهرداری تبریز اشتباهی بود که شورای شهر وقت انجام داد چراکه ایشان اهل اینکار یعنی مدیریت شهر نبود هرچند که سالیان متمادی مدیریت در عرصه تجارت و صنعت را در کارنامه خود داشت اما مدیریت شهر یک کار تخصصی بوده و اهل خودش را می خواهد.
برعکس آقای باهر که متخصص امر بوده اما دچار ضعف مدیریت هستند، آقای نجفی مدیرخوبی بودند اما تخصص و علم اداره شهر را نداشت. بنده نمی خواهم عملکرد ایشان را تشریح کنم چراکه ایشان اصلا اینکاره نبود اما قطعه اگر درآمدهای ریالی دوران ایشان جمع زده شود، با آن مبالغ کارهای بسیار بزرگی می شد انجام شود اما در چهار روگذر و پروژه عمرانی جلوی چشم خلاصه شد حتی بسیاری از پروژه هایی که در زمان مدیریت ایشان به بهره برداری رسید، با تزریق بودجه بیش از ۷۰ درصدی دوران شهرداری بنده بوده است که از جمله آنها ترمینال جدید شهر تبریز است.

همخوانی درآمدها و هزینه های دوران مدیریت آقای نجفی قابل بررسی است! که آیا برای آن درآمدها این کارها کافی بود؟ به نظر بنده کارهای بیشتری می شد انجام شود و کارهای زاید بسیاری انجام شده است که باید پاسخگو باشند. اما در کشور ما چنین فضایی وجود ندارد به غیر از اقدامات اخیر ریاست محترم قوه قضائیه که قابل تقدیر است . برای مثال آقای تقیپور عضو شورای شهر می گوید در پروژه میدان آذربایجان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما کارشناسان هزینه کارهای انجام یافته را در حدود ۲۰ میلیارد تخمین می زنند که نوع مدیریت باید به این شبهات پاسخ دهد و لذا همخوانی بین درآمدها و هزینه ها وجود ندارد!

ریشه تخلفات و جرائم شهرداری و شورای چهارم را در چه می بینید؟

بزرگترین خطای استراتژیک شورای چهارم ۲۱ نفر شدن آن بود! و سهم خواهی هرکدام از آنها برای وارد کردن نفرات به بدنه شهرداری و توهمی که در اعضای شورا برای دخالت در کارهای اجرائی شهرداری ایجاد شد. البته شهردار وقت نیز چون تنها با اختلاف یک رای انتخاب شده بود، می خواست تا جایگاه متزلزل خود را با قبول نظرات اعضای شورا جبران و مستحکم کند. لذا خروجی کارهای شورای چهارم به عنوان یک مجموعه پر تنش با آن حجم از درآمدها باید توسط کارشناسان بررسی شود.
بنده علل تخلفات شورای چهارم را دخالت اعضای شورا در امورات جاری و اجرایی، سفرهای خاجی اعضای شورا، پرداخت وامهای آنچنانی به برخی مدیران و اعضای شورا، هزینه های کلان در خارج از کشور مانند حق ماموریت و … و نهایتا ایجاد خانه مشاوران در برج بلور برای مدیریت پشت صحنه ها می دانم که منجر به دستگیری های گسترده شد.
البته در فضای عمومی شهر به گوش می رسد که در این پرونده به برخی ها ظلم شده و برخی ها نیز که تقصیرکار و شاید مقصر اصلی پرونده بوده اند، بدون هیچ برخورد قضایی راست راست در خیابانها می گردند! و این برهه بهترین فرصت است تا با ارائه گزارش مستند به قوه قضائیه ، درخواست برخورد با این عوامل بشود و اگر مستنداتی در این مورد به بنده هم برسد، بنده آمادگی گزارش و پیگیری از قوه قضائیه را دارم.

موضوع تبانی در سازمان ورزش شهرداری در دوره مدیریت جنابعالی که منجر به محکومیت برای تیم فوتبال و عوامل سازمان شد چه بود؟

تبانی از سوی عوامل سازمان ورزش شهرداری نبود بلکه عوامل تیم فوتبال اعم از سرمربی وقت و بازیکنان راسا این کار را انجام داده بودند و عوامل سازمانی نقشی در آن نداشتند که کمیته انضباطی فدراسیون نیز این موضوع را تائید کرد و حکم مبنی بر محرومیت چند ساله سرمربی و سقوط به دو رده پائین تر را برای تیم قوتبال شهرداری تبریز صادر کرد و ما هم از حکم تمکین کردیم. اما عوامل شهرداری در تبانی نقشی نداشتند.

آیا عوارض آلایندگی صنایع استان در زمان شهرداری جنابعالی به شهرداری پرداخت می شد؟ نحوه پیگیری و دریافت آن توسط شهرداری به چه صورتی بود؟

بله عوارض یک درصد آلایندگی کارخانه هایی مانند پتروشیمی و پالایشگاه با همکاری اداره کل محیط زیست استان و سازمان امور مالیاتی دریافت می شد البته بیشتر مواقع این کارخانه ها از پرداخت عوارض طفره می رفتند و شهرداری پیگیر دریافت مطالبات خود بود تا جایی که کار به اقدام عملی در این رابطه نیز می کشید و از قوه قهریه مانند پلمپ هم در جهت اخذ این عوارض استفاده شد.

در کل ارزیابی شما از شورای پنجم شهر تبریز چیست؟

شورای پنجم جزو دوره های نادر شورا بود! ۸ نفر در فضای انتخاباتی و طی یک لیست انتخاب شدند اما هم اکنون متوجه شده ایم که این لیست یک ائتلاف صوری بوده و و واقعی و محکم بر میثاق نامه خاص نبوده است. از روزی هم که جلسات شورا تشکیل شده است، بحث و تنش بین شهردار و اعضای شورا وجود داشته است. ارزیابی بنده با توجه به حضور افرار برجسته و صاحب نام و باسواد در این مجموعه، این است که عملکرد قابل قبولی ندارد! و ۲ سال باقی مانده یک فرصت طلایی برای اعضای شورا و شهردار است هرچند که ریاست آقای دبیری با ۶ رای ، چنگی به دل نمی زند و باید منتظر ماند و دید که چطور خواهد شد.

 

ادامه گفتگو در بخش دوم …