شفیع زاده ؛ سردار نجیب

دوران دفاع مقدس ، دوراني طلايي در تاريخ معاصر ايران و جهان و صحنه نمايش غيرت و ميهن پرستي جوانان ايراني بود.

در دوران دفاع مقدس به جهت حاكميت روح قرآن و اسلام نزد رزمندگان و جای جای جبهه‌هاي حق عليه باطل و نيز تابعيت محض رزمندگان از رهبر كبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) در دفاع از خاك و ناموس كشور ، به عنوان طلايي‌ترين فصل تاريخ مبارزاتي ملت‌ها در برابر تجاوزگران ، در تاريخ جهان ثبت گرديد و امروز همگان ايستادگي جانانه جوانان و مردم ايران با كم‌ترين امكانات و ادوات نظامي در برابر ماشين جنگي صدام ملعون و حاميان شرقي و غربي‌اش را تحسين مي‌كنند.
در همین دوران بود که ایران اسلامی و مردم مقاوم این سرزمین شاهد خلق والاترین ، زیباترین و ماندگارترین صحنه های غیرت و ایثار و شجاعت توسط فرزندان خود بودند ، فرزندان دلاوری که از گوشه گوشه این خاک برای دفاع از کیان کشور ، ناموس ایران و نظام نوپای اسلامی همچون ید واحده به پا خواستند و تابلویی زیبا و ابدی از جهاد و پایداری را به تصویر کشیدند.
حسن شفیع زاده یکی از همین فرزندان بی ادعا و مخلصی بود که از شهر مقاوم تبریز برای دفاع از کشور در برابر دشمن تا بن دندان مسلح عراق و همدستان غربی و شرقی صدام به پا خواست و نامش را در ردیف پاکان و بندگان خاص درگاه احدیت به ثبت رسانید.
صداقت ، پاکی ، حق گویی ، نجابت و جسارت از جمله ویژگی ها و سجایای اخلاقی شهید شفیع زاده بود که از همان دوران کودکی و نوجوانی در وجودش ریشه دوانده بود و با تکیه بر همین معارف اخلاقی بود که در دوران دفاع مقدس و در بین همرزمان و فرماندهان سپاه متمایز می نمود.
این حسن اخلاق ، از شهید شفیع زاده رزمنده و فرماندهی مقبول و مورد احترام و اعتماد همگان ساخته بود ، نجابتش در رفتار ، جسارت و شجاعتش در رزم و خلاقیت و ابتکارش در طراحی و عمل زبانزد همه رزمندگان و سپاهیان بود.
با تکیه بر همین خلاقیت ذاتی بود که توانست پایه گذار توپخانه سپاه و متعاقب آن آموزشکده توپخانه سپاه شده و نقشی بی بدیل و اثربخش در پیروزی ها و موفقیت های نظامی و عملیاتی دوران دفاع مقدس ایفا کند.
شهید شفیع زاده در دوران دفاع مقدس ، دنباله رو همان راهی بود که در پیش از انقلاب و در مبارزات ضد طاغوت آغاز کرده بود ، یعنی دفاع از مردم و حریم اسلام.
به دنبال تشكيل سپاه پاسداران ،‌ اولين هسته‌هاي مسلح سپاه را پي‌ريزي كرد و در سمت فرمانده عمليات سپاه « تبريز» در سركوبي خوانين و اشرار آذربايجان و حزب منحرف خلق مسلمان نقش فعال داشت. 
هنگامي كه به همراه شهيد« باكري» در سپاه «اروميه» انجام وظيفه مي‌كرد به عنوان مسئول عمليات براي ايجاد امنيت آن منطقه، در درگيريهاي متعدد براي سركوبي گروههاي فاسد تلاش شبانه‌روزي نمود و توانست در تشكيلات حزب منحله دمكرات نفوذ كرده و باعث متلاشي شدن آن و دستگيري و اعدام تعداد زيادي از كادرهاي آنان گردد. 
سردار شفیع زاده بهترین و معنوی ترین دوران خدمتش در سپاه را دورانی می دانست که به عنوان مسوول تیم حفاظت آیت الله مدنی انجام وظیفه می کرد ؛ دورانی که با ذخایر معنوی آن روزها ، دوران معنوی جهاد در راه خدا و جبهه های نبرد حق علیه باطل را شکل داد.
در دوران دفاع مقدس ، رشادت ها و خدمات این شهید بزرگوار تمامی نداشت به ویژه در عملیات پیروزمندانه فتح المبین که معاون تیپ المهدی (عج) بود.
به موازات تشکیل و تأسیس توپخانه سپاه ، با تلاش بي‌وقفه و شبانه‌روزي خود قبضه‌هاي غنيمتي را در قالب توپخانه‌هاي لشكري و گردانهاي مستقل توپخانه به سرعت سازماندهي كرد و در عمليات« رمضان»، اكثريت قريب به اتفاق توپ ها را عليه خود دشمن بعثي بكار برد ؛ بعدها با به دست آوردن توپهاي غنيمتي بيشتر، گروههاي توپخانه را به استعداد چندين گردان شكل داد. اين گروهها بازوهايي قوي براي فرماندهي قواي رزمي و پشتيباني محكم براي رزمندگان بودند. 
در نبردهاي« خيبر»،« والفجر 8»،« كربلاي 1»،« كربلاي 4»،« كربلاي 5» كه سپاه به لحاظ عملياتي مسئوليت مستقلي داشت، پشتيباني آتش كل منطقه عمليات، با رهبري و هدايت حاج حسن انجام گرفت.
 

اما اوج هنرنمايي و شكوفايي خلاقيت شهید شفیع زاده در عمليات « والفجر 8 » بود. 
آتش پرحجم و متمركزي كه با برتري كامل، عليه دشمن اجرا نمود را به اعتراف فرماندهان اسير عراقي، در طول جنگ كسي به خود نديده بود؛ زيرا قسمت اعظم يگانهاي دشمن، قبل از رسيدن به خط مقدم و درگيري با رزمندگان اسلام، منهدم مي‌شدند. 
شهيد «شفيع‌زاده» فردي صبور، متواضع. گشاده‌رو و بشاش بود. در تمام امور ايثار و گذشت بسياري از خود نشان مي‌داد و در هر كاري كه پيش مي‌آمد ابتدا خود پيشقدم مي‌گرديد. به هنگام عمليات و در زماني كه آتش دشمن درخط مقدم شدت پيدا مي‌كرد، در خط اول حضور مي‌يافت و آخرين وضعيت منطقه را براي برنامه‌ريزي صحيح و هدايت دقيق آتش، بررسي مي‌كرد. در تصميم‌گيريها از نظرات ديگران سود مي‌جست و در برخوردها و قضاوتها عدالت را رعايت مي‌كرد. در روابط اجتماعي، با ديگران رفتاري پخته و پسنديده داشت و در هر محيطي كه حضور پيدا مي‌كرد همگان را تحت تاثير قرار مي‌داد.
در یک جمله می توانم شهید شفیع زاده را فرمانده و رزمنده ای نجیب و جسور بنامم ، دو صفتی که بی تردید برازنده او بود.