مصاحبه دکتر نوین با تبریز نیوز

 امروزه منافع بلند مدت ملی کشورها با آزادی مطبوعات گره خورده است

✅تبریزنیوز . پیمان پاکمهر


از پشت درهای بسته شورا یک پاسدار، شهردار بیرون آمد . این عنوان تیتری بود که در زمستان ۱۳۸۴ پس از انتخاب علیرضا نوین به عنوان شهردار تبریز، منتشر کردم و منتظر واکنش سردار شدم.

اما پیش بینی ام درست از آب در نیامد. در طی ۸ سالی که شهردار تبریز بود به اصطلاح بی رحمانه ترین انتقادها را از وی و مدیریت شهری می کردم اما بر خلاف بسیاری از مدیران، هرگز به من دروغ نگفت و نخواست از خبرنگار به عنوان ابزاری برای فریب مردم استفاده کند.

بسیاری می گویند شهرداری جایی است که پول، دل و پا را می لغزاند، اما علیرضا نخواست به خون دو جگرگوشه پدر و مادرش غلامرضا و حسین خیانت کند.
برایم جالب بود که پس از سال ها به سراغ شهردار وقتی روم که تبریز را آباد کرد و زبانزد مردم کوچه و بازار و دلسوزان ملک و ملت است.

در گفتگوی کوتاه تبریزنیوز با علیرضا نوین، وی آزادی اطلاع رسانی در چهار چوب قانون را زیر بنای پیشرفت و توسعه همه جانبه دانست و گفت: در کشورهای درحال توسعه یا توسعه یافته، خبرنگاران از احساس امنیت همه جانبه بالاتری برخوردار هستند و برای داشتن جامعه ای سالم و مقابله با اژدهای چند سر باید به فکر استقلال حرفه ای روزنامه نگاران بود. زیرا افشا فساد در ذات این حرفه نهفته است و قلم به دستان به عنوان آوانگارد سینه سپر کرده اند و در برابر دشمنان آزادی مطبوعات، که همیشه فاسد از آب در آمده اند ایستاده اند و به عهدشان به قلم و مردم پایبند هستند.

وی افزود: روزنامه نگاران نقش موثری در تقویت انسجام ملی و افزایش امید در جامعه دارند اما در جامعه ای که قلم بلرزد دیوار بی اعتمادی بین ملت و دولت بالا می رود.

دکتر نوین یادآور شد: امروزه منافع بلند مدت ملی کشورها با آزادی مطبوعات گره خورده است و روزنامه ها باانعکاس درد مردم حتی اگر نتوانند آن را درمان کنند مانع تبدیل آن به دمل چرکی می شوند. مطبوعات آزاد مانع از خردشدن و شکستن آجرهای تشکیل دهنده یک ساختمان می شود.

شهردار وقت تبریز با یادآوری خاطرات دوران ۸ ساله (از تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۴ تا ۱۲ شهریور ۱۳۹۲) گفت: همواره معتقد بودم صندلی ریاست به کسی وفا نکرده و بنابراین به دنبال عوام فریبی نبودم. زیرا من اهل تبریز هستم و پس از ترک این میز باید می توانستم وقتی در شهر قدم می زدم سرم را بالا نگه دارم.